|
|
Virtualus treniruoklis ir
egzaminatorius iSaviugda
1. Paskirtis
Švietimo kokybinė raida lemia naujų požiūrių
į mokymą atsiradimą. Lietuvoje jau siekiama
įgyvendinti mokymosi “visą gyvenimą“
principą. Mokymą vis labiau pakeičia
savimoka, saviugda. Į ugdymo procesą vis
labiau įsilieja kompiuteriai, specialios
mokymo programos, žaidimai, treniruokliai.
Pasaulio masto psichologinių testų kūrėjo
H.Aizenko nuomone vienas kompiuterio
privalumų yra tai, kad jis leidžia
kiekvienam besimokančiam judėti pirmyn tuo
greičiu, kurį lemia jo protinių procesų
sparta bei asmeniniai bruožai, auklėjimo
ypatumai, įgimtos savybės ir t.t. Versti
visus moksleivius judėti pirmyn vienodu
greičiu, kaip tai neišvengiamai atsitinka
naudojant įprastus mokymo metodus, nėra pats
geriausias būdas. Jis sukelia sunkumų tiek
sumaniausiems, tiek ir lėtai mąstantiems
mokiniams. Praktika patvirtinta, kad labai
gabus studentas sugeba per dvi dienas (!)
išmokti kompiuteriu užprogramuotą vienerių
metų matematikos kursą.
Pasaulyje
apstu įvairių kompiuterizuotų treniruoklių
ir testavimo programų, dauguma kurių yra
specializuotos tam tikriems mokymo dalykams.
Strateginės savivaldos institutas (iki 2002
Sociologo S.Paulausko mokslo konsultavimo
įmonė) 1995 metais sukūrė ir nuolat tobulina
universalų kompiuterizuotą treniruoklį “Saviugda”.
Jis naudojamas Klaipėdos universitete ir
eilėje aukštųjų kolegijų. Dabartinė –
penktoji treniruoklio versija patobulinta
iki galimybės kiekvienam dėstytojui,
pedagogų grupei, katedrai, ar bet kuriai
kitai organizacijai pačiai parengti, nuolat
tobulinti ir naudoti ugdymo bei saviugdos
reikmėms treniruoklį, kuriame gali būti
neribotas skaičius mokymo dalykų. Ši
universali programa įgalina
besimokančiuosius susipažinti su klausimais
ir atsakymų į juos variantais. Bandydamas
atsakyti į treniruoklio klausimus
besimokantysis lengviau ir greičiau
įsisavina mokymo dalyką. Patikrinti žinių
įsisavinimą nesunkiai galima pasiūlius tam
ar kitam asmeniui išlaikyti kompiuterio
egzaminą pagal tam tikrą mokymo dalyką.
Šioje virtualioje saviugdos erdvėje
pristatoma virtuali treniruoklio ir
egzaminatoriaus iSaviugda versija. Ji
sukuria dar daugiau patogumų vartotojams.
Treniruoklio naudojimas susideda iš
dviejų pagrindinių etapų: paruošimo ir
vartojimo.
2. Paruošimas
Treniruoklį ruošia naudoti pedagogas ar
personalo ugdymo specialistas, turintis
autorizuoto priėjimo į pagrindinio meniu
poziciją “Pedagogams” slaptažodį. Slaptažodį
suteikia svetainės administratorius
[email protected] . Rengėjas gali įvesti
naują mokymo dalyką, pridėti jo konspektą,
suskirstyti jį į skyrius, temas ir įvesti
klausimus.
Kiekvienoje temoje
pedagogas gali sudaryti neribotą skaičių
klausimų, nurodydamas į kiekvieną jų po
keturis galimus atsakymo variantus, pažymint
tą jų, kurį sudarytojas laiko teisingu.
Nuspaudus + ženklą ties kiekvienu klausimu
ar atsakymo variantu galima pridėti prie jų
papildomą bylą, paveikslą, iliustraciją. Tai
įgalina formuluoti ne vien žodinius
klausimus ir atsakymus, bet ir sudaryti
užduotis bei jų sprendinių variantus
vizualiame pavidale.
Paruoštas
naudoti treniruoklis – tai struktūriškai
organizuota visuma mokymo dalyko konspekto
ir klausimų su atsakymais į juos. Pedagogas
gali nuolat tobulinti savo mokymo dalyką.
3. Naudojimas
Treniruoklio naudotojas
yra asmuo, dirbantis su treniruokliu tikslu
įsisavinti mokymo dalyką arba patikrinti jo
įsisavinimą.
Naudotojas
registruojasi treniruoklyje, įvesdamas savo
asmeninius duomenis ir laisvai pasirenkamą
prisijungimo slaptažodį. Šie duomenys
reikalingi tik programos veikimo reikmėms ir
kitais tikslais negali būti naudojami.
Naudotojas prisijungia prie mokymo
dalyko pagal pedagogo nurodyta dalyko kodą.
Jis gali dirbti treniruoklyje trimis
formomis:
-
Peržiūra – galimybė
peržvelgti pasirinkto dalyko, skyriaus arba
temos klausimus ir sužinoti teisingus
atsakymus į juos.
-
Treniruoklis –
galimybė bandyti nustatyti pačiam teisingus
atsakymus į pasirinkto mokymo dalyko,
skyriaus ir temos klausimus.
-
Egzaminas –
galimybė patikrinti nurodyto mokymo dalyko,
jo skyriaus, jo temos įsisavinimo laipsnį
atsakant į pasirinktą skaičių atsitiktine
tvarka kompiuterio parinktų klausimų.
Mokantis yra galimybė išsikviesti mokymosi
dalyko konspektą.
Treniruoklio ir
egzamino režimuose gali būti lygiagrečiai
užduoti programos veikimo parametrai:
-
Ribotas klausimų skaičius – galimybė
pasirinkti pageidaujamą klausimų skaičių,
-
Ribota egzamino trukmė – galimybė
pasirinkti egzamino laiko trukmę, kuriai
pasibaigus programa sustos ir parodys
įvertinimą.
Mokymosi metu yra rodomi
saviugdos parametrai - bendras, pasirinktų,
atsakytų, teisingai atsakytų klausimų
skaičius, dalyko įsisavinimo laipsnis,
trukmė, sparta. Teisingai atsakius,
teisingai atsakytų klausimų skaičius rodomas
mėlyna spalva, o neteisingai - raudona.
Atsakius į pasirinktą rinkinį klausimų
programa pateikia įsisavinimo įvertinimą
dešimties balų skalėje ir pataria, kaip
vertėtų toliau tobulintis.
Tuojau pat
galima gauti ir atsispausdinti pažymėjimą,
kuriame nurodyti reikalingi atributai ir
įvertinimo balas..
Protokolas padeda
pasitikrinti, į kuriuos klausimus pavyko
teisingai atsakyti, o kuriuos - ne.
Treniruoklis patogus ir tuo, kad yra
galimybė vesti saviugdos statistiką ir
stebėti gebėjimų raidą.
4.
Įsisavinimas
Mokymo dalyko įsisavinimo
sparta, gilumas ir išmokimas priklauso nuo
daugelio aplinkybių:
-
Mokymo dalyko
pobūdžio ir sudėties,
-
Konspekto,
-
Klausimų ir atsakymų į juos,
-
Besimokančiųjų gebėjimų ir kt.
Todėl
visuose treniruoklio paruošimo ir naudojimo
etapuose verta gerinti jo galimybes:
-
Mokymo dalyko pobūdis ir terminija turi
atitikti besimokančio asmens išsilavinimą, o
jo struktūra turi būti pakankamai aiški ir
suprantama jam.
-
Konspektas privalo būti
pakankamai detalus, kad jame pakaktų žinių
pasirikti teisingus atsakymus į kiekvieną
temos klausimą.
-
Ugdymo parametrus gerina
vaizdinių grafikų, lentelių, klasifikacijų,
paryškinimų, spalvinių žymėjimų įvairovė.
-
Klausimai ir atsakymų į juos variantai
neturi būti ilgi.
-
Klausimai pagal prasmę
turi perdengti ištisai visą mokymo dalyko
turinį, stengiantis nepalikti nei vienos
svarbios mokymo dalies ar teiginio.
-
Kuo
daugiau klausimų, tuo gilau gali būti
įsisavintas mokymo dalykas.
-
Į kiekvieną
klausimą reikia taip parinkti atsakymo
variantus, kad tik vienas jų galėtų būti
patvirtintais kaip geriausias.
-
Atsakymų
variantai pagal loginę prasmę neturi būti
pernelyg nutolę vienas nuo kito.
-
Geriau kai
jų prasmės yra labai artimos.
-
Nuosekliai
juos apgalvodamas besimokantysis pats
nustatys palankiausią variantą, kas pagerins
žinių įsisavinimą.
Nevienodų gabumų
besimokantieji skirsis tarpusavyj tik tuo,
kiek laiko jie sugaiš, kad gauti tokio pat
laipsnio įvertinimą. Šis treniruoklis
įgalina reikalauti ir pasiekti visiško
dalyko įsisavinimo, kada teigiamas
įvertinimas galimas tik 10 balų. Tai ypač
svarbu studijuojant ypatingo atsakingumo
teisinius ir normatyvinius dokumentus.
Tad treniruoklio efektyvumas priklauso nuo
pedagogo gebėjimų tinkamai jį paruošti
darbui – sudaryti konspektus ir klausimus su
atsakymų variantais į juos.
Reikia
pažymėti, kad kompiuterio treniruokliai
vienodai ugdo ne visus gebėjimus. Geriausiai
jie įgalina įsisavinti mokymo dalyko
žinojimą. Kalbėjimo ir mokymo dalyko žinių
taikymo gebėjimams ugdyti reikalingos
atitinkamai kitos ugdymo priemonės –
seminarai, koliokviumai, referatų ir
praktinių darbų rengimas bei viešas gynimas.
5. Vartojimas
Siekiant geriau
įsisavinti mokymo dalyką treniruoklio
naudojimo ir tobulinimo patirtis pataria jo
vartotojui laikytis tam tikro nuoseklumo:
-
Atidžiai susipažinkite su
treniruoklio paskirtimi, naudojimo
instrukcija ir langų bei laukų turiniu.
-
Susipažinkite su mokymo dalyko sudėtimi,
peržiūrėkite jo skyrių ir temų pavadinimus.
-
Peržiūrėkite konspektą, trumpai
sustodami ties paveikslais, piešiniais,
grafikais, lentelėmis ir išskirtiniais
pažymėjimais tam, kad susidarytumėte bendrą
vaizdą apie mokymosi dalyką.
-
Perskaitykite nuosekliai visus skyrius ir
temas, pradėdami įvadu ir baigdami priedais.
Perskaičius konkrečią temą, peržiūrėkite
šios temos klausimus peržiūros režime ir
kritiškai įvertinkite nurodytą teisingą
atsakymą.
Po to galima pabandyti
atsakyti į kiekvienos temos klausimus
treniruoklio režime. Jeigu iškyla neaiškumų,
atsiverskite konspektą ir suraskite tinkamą
atsakymą. Bandykite tol, kol imsite
stabiliai gauti vienodai aukštą įvertinimą.
-
Jeigu manote, kad Jūsų žinios pakankamai
tvirtos, surenkite sau egzaminą iš viso
mokymo dalyko pasirinkę 20 klausimų. Gautas
balas parodys, kiek Jūsų žinios atitinka
reikalavimus. Pakartokite egzaminą keletą
kartų.
-
Jeigu pavyksta stabiliai gauti
pakankamai aukštą patenkinantį Jus
įvertinimą, tada - SVEIKINAME SĖKMINGAI
ĮSISAVINUS PASIRINKTĄ TEMĄ, SKYRIŲ ARBA VISĄ
MOKYMO DALYKĄ. Galite keliauti pas dėstytoją
- egzaminatorių. Jeigu kompiuterio
egzaminatorius pataria dar pasitreniruoti,
pakartokite aukščiau išvardintus saviugdos
etapus.
6. Autorių teisės
Strateginės
savivaldos institutui priklauso treniruoklio
ir egzaminatoriaus iSaviugda nuosavybės
teisės. Jas saugo Lietuvos Respublikos
autorių teisių įstatymai. Mokymo dalykų
konspektų, klausimų ir atsakymų teisės
išlieka šiuos saviugdos dalykus parengusiems
asmenims ar institucijoms.
|